tisdag 2 juni 2009

YEEEEEEEESSSSSS!!!!

Halli Hallå! Vill ni veta vad som står på?

(Ibland blir jag riktigt imponerad av mitt eget rimkunnande!)

Ja, idag har jag då varit på ett gruppmöte inför en eventuell GastricByPass-operation, dvs en magsäcksoperation för överviktiga.

Först satt vi i ett rum och hörde på när läkaren berättade allt som hör operationen till; risker, livslångt åtagande med vitamintillskott, vad man ska/inte ska göra före/efter operation, osv.

Sen fick vi, enskilt, träffa sköterskan för lite uppgifter; blodtryck, hälsotillstånd, mm

Efter det var det dags att träffa läkaren, enskilt igen, för ett eventuellt beslut.
Det var lite tveksamheter med min bipolära sjukdom. Läkaren menade att han inte vill göra ett så stort ingrepp, varken då jag är "nere" eller "uppe". Och det förstår jag också. Men just nu är det ju ganska bra, jag är i en mellanfas och förhoppningsvis ska jag bara komma upp en liten bit till och sen stanna där, iom medicinen.

Så jag fick en operationstid till vecka 38! I mitten av september!
Fattar ni??
Jag ska få operationen!
Jag är så glad så det är knappt sant!

Och jag fick höra så mycket positivt idag ang min hälsa.
Jag är ju frisk för övrigt, fysiskt sätt. Den enda sjukdomen är fetman. Jag har inte så mycket bukfetma, dvs den farliga fetman. Och alla mina värden gynnar för en operation. Så jag ingår inte i någon extra riskfaktor - det känns betryggande!

Operationen kommer ske i Kristianstad, så jag kommer själv ta mig dit och hem igen. Man åker vanligtvis hem redan nästa dag.

Nu har jag sommaren på mig att ändra lite vanor. Jag ska börja på Nutrilett, pulverdiet, den 15/8. Motionen ska jag börja med nu - och här har vi det bästa av allt. Jag behöver inte göra något för det, i princip!
Den enda motionen som är väl tillräcklig för mig - det är promenaderna med Kiara. Nu i början är jag ute ca två timmar om dagen (en timme på förmiddagen och en på kvällen) och då går vi ju inte hela tiden och det är verkligen inga långa sträckor. Men det kommer ju trappas upp så småningom - precis som min motion ska göras! Så jag fortsätter bara ta hand om Kiara, något jag både vill och måste. Jag behöver inte tänka att jag måste gå ut och gå MIN runda - det är Kiaras runda jag går! Smart va?


Jag har fortfarande inte hunnit göra några alster - mer än målat en del stämpelmotiv. Har fått ett par beställningar till, på studentkort! Det är så kul om det kan komma igång lite!


Det är dags att göra tack-korten för vårt bröllop (läste nånstans att man hade ett år på sig - och det har jag nu dragit till max-gräns.. *ler*) och fotot på framsidan blir det här:

Har framkallat femtio sådana plus lite småbilder som ska vara som ett collage på insidan. Får dock först göra de beställningarna jag har nu.


Igår fick jag reklam i lådan ("Nääähäää??!"), jodå jag har inte satt upp lapp mot reklam - jag gillar faktiskt att kika i vissa blad.
Iallafall - så fick jag reklam från både Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna. Och jag läser det mesta - även sådant som jag inte tror på. Man kan ju inte säga sig stå på en viss punkt om jag inte vet vad de andra punkterna innefattar - så jag måste även ta del av de andra partiernas politik.

Just Kd's och Sd's var mest skrattretande. Mycket som säger emot sig själv och mycket "drömmar" som inte skulle fungera i verkligheten (så som jag tror iaf).
På radion imorse hörde jag socialdemokraternas reklam och, ärligt talat, varför måste man smutskasta andra partier? Varför inte bara föra sin åsikt och sen visa att det är den man tror stenhårt på - varför dra ner andra? Jag tappar bara respekten för dem som förtalar andra. Och det är struntsamma om det är Mp som pratar illa om kd eller tvärtom. Det är sandlådenivå då det kommer till sådan smutskastning.

En annan grej jag funderat på är just det här med partiernas reklam och medverkan i media. Vem styrs vi av egentligen? Att de "stora" partierna får bidrag för sina kampanjer/får vara med i olika debatter på TV, medan uppstickare måste kämpa för varenda liten smula - det kan väl knappast kallas rättvist eller demokratiskt? För hur ska jag kunna rösta på ett parti som inte har råd att framföra sin politik?

Nä, alla partier borde själva sköta sin ekonomi, inga bidrag eller dylikt skulle tillföras. För jag vill inte betala för Kd's reklamblad i min låda. Jag vill betala enbart till det parti som jag tror på.

Det är mycket därför jag gillar piratpartiets politik - inte bara vad de står för, utan för hur de genomför den, hur de når sina medlemmar. På ett ganska billigt sätt. Inga j-vla reklamlappar, inga stora, fula skyltar vid vägar & gator, osv. Men det borde vara lika för alla. Ska de ha så ska vi ha. Ska inte vi ha - så ska inte heller de ha.
Men det är ju bara min åsikt.


Nä, kära vänner. Nu ska jag gå bloggrundan med tillhörande kaffekopp. Sen blir det nog pyssel ikväll. Det kliar lite i scrapfingrarna - tyvärr har jag ofta svårt att kicka igång - så kommer jag bara förbi den tröskeln så är det pyssel för hela slanten!

Ha de bäst, må väl och ta hand om varandra!


Ps. Glöm inte blogcandyt! *pekar neråt*

34 kommentarer:

Lillnettan sa...

Hej läckerbit! Härligt att du fått operationstid!!! :D Men då kan du ju inte vara med på Oscarsscrappen...vet du babe, du får komma hit tidigare tycker jag, om du orkar och vill förstås. Jag är bortrest 9-17 juni och sen ska jag på Scrapgalens sommarträff den 4:e juli, annars är jag här i O-hamn. Hmmm...kanske kunde du komma hit lite innan och så åker vi på Scrapgalens träff ihop?? Finns info om hennes träff på Scrapgalens butikssida tror jag. Ja jag är så full av idéer så det bara skvätter om det! *skrattar*

Idag är det en riktig pissdag här och det blev inte bättre när en sur och grinig man kom hem från jobbet. Nu är han på nån sorts befälsmöte för hemvärnet och jag har varit och klippt mig och köpt ostar, kex och jordgubbar för att försöka få ihop en liten myskväll ändå. :)

Det är intressant att läsa dina tankar om politik. Själv kan jag nog inte säga att jag sympatiserar helt med ett enskilt parti men jag är iaf mer vänster än höger. Blir lätt så irriterad på alla dryga osympatiska politiker och den smutskastning och retorik som du skriver om. Urk...

Kram på dig hjärtat!

Lena50 sa...

Nu gumman finns det en historia (fräckis) i min blogg till dig...hoppas du klarar såna...denna är ganska snäll, jag kan värre.... hahahah så nu har jag då tre lotter...hoppas, hoppas....på tur..skriver mer här sen!!! Kramen!!!

Yvonne sa...

STORT GRATTIS och lycka till!
Många kramar//Y

Susan sa...

Åh, vad roligt att allt gick bra!
Nu behöver du ju inte vara nervös mera.. På ett tag i alla fall.. ;)
Fin bröllopsbild!
Kram!

Lotta sa...

Men du så kul att du fick en operationstid som du så gärna ville ha. Vad glad jag blir för din skull:) Och september....det är ju ganska snart. Tiden går ju så fort....

Ha det bra gumman!

BellaMio sa...

Åh, men grattis, vännen!!! Så glad för din skull, fast ledsen ändå, för då kan du ju inte komma till oss på OscarsScrappen :(

Men jag läste Lillnettans inlägg här ovanför och jag skriver under på allt!!! Kom kom kom och hälsa på oss!!! Skulle vara så himla kul, och är vi några stycken som träffas så blir det ju som en miniscrapträff! Vi får säkert sitta i vår måndagslokal om jag frågar snällt...

Må så gott och kramar till dig i massor!

Alex sa...

ååå! det är ju snart ju!!! *puff* säger det bara så är september här! dey ltåer riktigt härligt gums! är glad för din skull!

*kramar*

Mita sa...

Tänkt på dig idag! Vad skönt att det gick vägen. Bamse kram Mita - Altheasmix

Mita sa...

Tänkt på dig idag! Vad skönt att det gick vägen. Bamse kram Mita - Altheasmix

Lena50 sa...

Vad roligt gumman....ibland blir man bara extra lyckligt lottad...det är du värd, det går fort nu..bara sommaren har gått så, och det är ju rätt tid att vänta! kram och må gott!!!Lena

Unknown sa...

Hurraaaaaaaaaaaaaaaaaa!

Blir så glad för din skull att du fått din operationstid! Jippiiiiiiiiiiiiiii!!!!!

Kram och grattis!
//Lotta

Anonym sa...

Grattis, grattis, grattis till din op-tid!!!!!! Sköööönt att du har massor med lust att ta tag i förberedelserna med! Men som du sade, det bästa du kan göra nu är att gå och och gå! Promenader är helt klart den bästa motionen vi kan få.....säger jag som numera utför promenader sittandes i en permobil *ler snett*

Men en gång i tiden var jag en frisk viktväktare (gick ner 21 kg på 24 veckor *stolt* och höll målvikten i 1,5 år.... tills jag blev sjuk), då var det promenaderna som gjorde susen! Och ja, det faktum att vi hade en tomt med 2000 kvm gräsmatta som jag klippte med gräsklippare utan självgång gjorde ju sitt till det med. (Gräsklipparen hade självgång, jag bara kopplade ur den när jag klippte. Det tog för övrigt två timmar........)

Förlåt, förlåt att jag ännu inte hunnit få iväg KAOS-awarden.... Har bara en knasig idé om att jag ska skicka alla tre samtidigt! Den kommer, så småningom, förhoppningsvis blir jag klar i morgon, och kan posta den på torsdag.

Sen måste jag ju vara med i din candy med, måste bara tänka ut nåt kul först! ;-)

rose-marie sa...

åååh.. grattis grattis grattis... är såå glad för din skull...

ha en bra kväll.. =)

kram

Anna sa...

Men snäckan, GRATTIS vad roligt och vad skönt att få det bestämt! Är sååå glad för din skull!!!

Ha det bäst!
KramKram Anna

Karin sa...

Grattis till din operation! Va roligt för dig, det verkar ju verkligen vara något du vill.. =)

Men du! Vilket VACKERT bröllopsfoto! wow !=)

ha det bäst!
kram!

Stämpelhamstern sa...

Grattis till din op-tid. September är ju suverän tid. Inte så långt bort och du har sommaren på dig att "träna" dig i fas....
Du kommer att klara det hur bra som helst!!!

Sofie sa...

Stort grattis till din op-tid. Är jätteglad för din skull. Och i september det är ju hur snart som hälst :-)
Stora kramar Sofie

pysselninjangittan sa...

Grattis!
vetdu, min systerdotter överlevde de där nutrilett påsarna genom att döpa om dem. Jordgubb va hamburgare osv, *skratt*
hon sa att de blev genast mkt godare :)
kramizar

Kamilla sa...

*YYYYEYYEYYEYEYYEYYYYYEEEEEEYYY*
´GRATTIS GUMMAN!!!!
Så underbart kul :D
*kramar om*

Kamilla sa...

Förrästen, vilka assnygga bröllopsbilder-tack-kort ni har tagit, och jag antar att du PS:at dom :D
kjam igen!!

Anonym sa...

Hej och tack för titten i min blogg!! *glad* jag vet inte vilket program hon andvänt :( själv leker jag lite i Pacasa 3 med mina kort ett super enkelt program att jobba i och gratis att ladda ner:)

Cornelia sa...

Tack för kommentar!

Och supergrattis till operationstiden, eftersom det är det du vill (jag tycker det låter lite läskigt, jag... huuuu!).

När du åker till Krstd kan du väl vinka till mamma, som fick kortet... hon bor i Vinslöv, 2 mil före ;-)

Kram på dej, tjejen!

Miss Goldie sa...

Vad glad jag blir att höra att du fått operationstid!!! Jag har en kollega som gjort operationen också och det förändrar ju verkligen livet totalt. Till det bättre förstås! Ha det så bra!

Carolines Vita vingar sa...

Så härligt att du har fått operationstid! Det måste kännas underbart! Lycka till med din diet och motion. Det är bra att ha hund så får man lite gratis motion ;)
Så fint bröllopsfoto!

Kramar Caroline

ScrapMi@ sa...

Åhh grattis till din operationstid vad roligt för Dej!!!

Snyggt bröllopskort...riktigt coooolt!

Ha det gott o lycka till med dieten o motionen...kommer att gå jättebra!!!

Många kramar //Mia

Louise sa...

Hej

Först och främst vill jag säga att du är vacker som du är.
Givetvis villjag även grattulera till din op.

Tycker det är synd att samhället är så utseende fixserat som det är.
Även om man har några kilo för mycket så är man fin ändå.
Jag till inte heller dom smala och har aldrig gjort.

Även att jag tränade båd styrketräning och aerobic samma dag och under många år så gick jag inte ner mer än att fettet blev till muskler.
Sen finns det dom som har tur när dom åker in till BB och föder barn så hoppar dom i samma jeans som
innan dom blev gravida.
INTE JAG :o(

Alla är olika och jag tycker det är bra att ha lite extra för skulle man bli sjuk så har manlite att ta av.
Men jag gjorde en rekordbantning i slutet av året vid nyåret.
11kg på ca 3-4 timmar det du ;o)
Hade en cysta som vägde 11kg som opereades bort akut. Dom brukar ju inte bli så stora men min blev det.
Ja ja alltid ska man prova något nytt.

Ha det bäst och du än en gång du är otrligt vacker som du är.

Kram Louise

rose-marie sa...

mmm.. hi hi.. försöker att uppdatera så mkt jag kan... *ler*

som sagt, jag säljer ju gärna ett gäng om du vill ha... har 3 olika rosa å en vit sort... men de hade ju så mkt fint att jag garanterat kommer att beställa därifrån igen.. nån gång.. hi hi... nu har jag ju kanske blommor så jag klarar mig ett tag...

åh, vad härligt... jag orkade inte riktigt gå igenom korten innan jag beställde, så det blev ju ganska många onödiga framkallningar.. men men... kostar ju inte många kronor ändå liksom...

tack... *rodnar* jag blev faktiskt toppennöjd... brukar verkligen aldrig använda vitt på LOs.. så det var riktigt roligt att utmana sig själv lite... har en del kort till som jag nog vill göra liknande LO:s med... å så kommer blommorna och fotona verkligen i fokus, när man inte har så mkt mönstrade papper...

ja.. du måste verkligen prova.. det var superkul... å så kan man ju välja färg helt själv liksom... hi hi...


mmm... jag sitter med sistaminuten-plugg istället... så nu lär det väl inte bli så mkt pyssel mer denna helgen.. lite trist.. men har ju lite mer tid nästa vecka istället...

har "altrat" en t-shirt till dottern nu i helgen också... med tygfärg och tim holtz masks... har inte hunnit lägga upp bild på den än, men det kommer... var superkul...

nu ska jag återgå till pluggandet... men du får ha en trevlig helg..

kram på dig

Mathilde sa...

Tack :) Vad glad jag blir!
Ja mår som man förtjänar gör jag verkligen. Men börjar bli bättre nu, är bara väldigt trött :) Hade jätterolgit igår så får väl säga att det var värt det den här gången.
Åh vilket fint foto! Vilken underbar klänning!!

Spännande med operation! (eller kanske inte operationen, men resultatet ;) ).

Det där med promenaderna är smart! Är mycket lättare att komma ut för någon annans skull än för sin egen :)

Kram

Anonym sa...

ohh vad kul att du fått op tid...grattis...surfade precis in på din blogg...hittade dig på viktdropp.se.../Lina

Vera.m.fl sa...

Egentligen skulle jag hyrt in en blåsorkester som körde en fanfar som blåste dig från stolen men det blidde inte pga avståndet, brist på pengar... och av hänsyn till din hälsa (nu måste du vara extra rädd om dig så att INGET lägger käppar i hjulet för en op) GRATTIS så fantastiskt jättemycket!! Vilken lättnad för dig att äntligen få det positiva besked du så väl behövde! V 38 är snart här, fortare än du hinner släppa en fjärt (nästan iaf) och det är nog bra att få lite förberedelsetid innan det stora ingreppet.

Vilket underbart kort på dig och maken *suckar djupt* Det utstrålar så mkt kärlek och det är så "rått" i sin coolhet samtidigt som det är så romantiskt i sin... tja, nu svävade jag iväg igen... men jag menade ändå det jag skrev *S*

Sköt om dig min goa vän och du vet- när som helst, hur som helst- vår dörr är alltid öppen om ni känner för en tripp till exotiska; VINTERNORR- skoter, skidor, snö, "varma" kallgrader, stekt mat på muurikka, skridskoåkning... SOMMARNORR- mygg, midnattssol, nattbad, familjemys, glass på havsbadet... eller övriga årstider :)

KRAM

Lotta sa...

Hej vännen!!

Hur är läget?? Saknar dig och dina mysiga inlägg här i bloggen:) Orolig att du inte mår bra kanske.....Tänker på dig!!

Kramen

Lena50 sa...

Hej gumman!!!
Jag får säga som min dotter Lotta här ovan...var är du, jag saknar dig oxå!!! Hoppas du mår bra!!!!Kram Lena

Susan sa...

Hallå!?
Blir lite orolig.. det har varit så tyst från dig. Är allt bra?
Kram!

Anonym sa...

Stort grattis till op-tiden!!

Hoppas också att medicinen stabiliserar dig!

Jag har gått upp i dos på Lyrican och mår bättre, men tillräckligt bra blir det ju aldrig ;-)
Lite värk slipper jag ju iaf...

Håller tummar och tår för dig!

kram