tisdag 21 april 2009

Tutorial på pappersrosorna!

Åh vad glad jag blir av alla fina kommentarer om mina blommor! Nu kan jag ju förstås inte ta åt mig av all ära för dem. Fick nämligen tipset av Tesa och hon gav mig en länk till en tutorial. Men jag har iallafall gjort en egen tutorial som skiljer sig lite åt från orginalet. Dels är min på svenska (klar fördel!) och dels klipper jag inte riktigt likadant plus att jag visar hur du fäster dem på kvistarna. *ler*

Då kör vi igång tycker jag!

Du behöver:
penna
sax
limstift
dubbelhäftande tejp
chalk
kvistar
papper (Jag har använt mig av halva A4-ark)

Som bilden visar så har jag ritat ut cirkelspiraler, 2 cirklar på varja halvt A4-ark. Papperet här är lite kartongliknande, men jag har även en tunnare variant. Det är inte speciellt noggrant då du ritar, det är mest för att ha något att följa något sånär.

Här har jag klippt ut en cirkelspiral och som du kanske ser så har jag klippt ganska vågigt och taggigt - detta för att få ett mer naturligt utseende på blomman.


Här är den utklippta spiralen - här ser du tydligt hur slarvigt jag klippt ut den =)


Börja rulla och låt blyertsmarkeringen vara inåt. Jag bryr mig inte om att sudda min blyerts, för man ser det knappt sen och det lilla man ser gör bara en fin effekt. Släpp inte blomman (så som jag uppenbarligen gjort här..) för då kryllar den upp sig och blir svårare att få ihop sen.


Hold on tight! Ja, alltså håll och rulla blomman ganska hårt (typ som i quilling).


Den lilla änden försöker jag snurra in så gott jag kan.


Släpp blomman och se hur den anpassar sig och börjar alltmer likna en ros! =)


Lite chalk på för den rätta looken, jag använder mig av chestnut roan.


Fäst tejp på toppen av kvisten/pinnen.


Kladda på lite lim på ändbiten.


(blomman underifrån) Trä i pinnen, försök så gott det går att klämma fast den i tejpen och tryck in ändbiten mot blommans underdel så det ser snyggt ut.


Klar! Ibland kan man behöva lite lim mellan de sista "bladen" för att inte rosen ska "trilla ner" på kvisten.

Resultatet ser du i föregående inlägg!

Hoppas nu att denna tutorial var behjälplig och om ni använder er av den så "kalla" gärna på mig så jag får se slutresultatet! *ler*


Nu ska jag scrappa en stund medans mannen spelar poker på nätet! (Hoppas han vinner storkovan nu!) =)



14 kommentarer:

Maritha sa...

Såå jättefina de är Angelica!!

Tack för beskrivningen!

Yoli Design sa...

owwowwww så snyggt å det ser ju faktiskt riktigt enkelt ut!! :D hihi

kraaaaaaaaaaaam

Lena50 sa...

Lilla gumman, vad gulligt att du visar oss :)
Ska testa när jag hinner, undrar om jag fixar det....hehe
Ha en jättebra dag!!!!Kram/lena

Frusvea sa...

YES en tutorial på ett språk man förstår :) Tack för den!

Du får t.o.m fråga 102 frågor om du vill *hihi* Det var otroligt långa perioder du har, men som du säger så är det helt inviduellt från person till person. Vissa har vad som kallas "rapid" Det skiftar alltså snabbt och hela tiden. Du borde kanske ha antideppp kombinerat med bipolär medicin för att jämna ut. Ja nu är jag ju ingen läkare *haha* När jag fick min diagnos så lusläste jag ALLT. Satt vid datorn i timmar och läste. Och kände den ena pusselbiten efter den andra falla på plats. Det kändes så skönt att äntligen få klarhet. Och min mamma som sa "att så har du ju varit sen du varit liten" Antingen sprudlande glad och energisk eller SÅ sur/Ledsen/dyster. Jaha ja där fick man svar på en fråga ;)
Nu ska jag ta en rökpaus jag med och snörvla in lite härlig pollen;)
*kramar till dig*

Vera sa...

Men wow bruden... fina blommor OCH bra beskrivning! Du är som ett proffs vetja :)

Ska ha min fina svägerska på pysselbesök snart så jag hinner bara tjoa "hej" här som snabbast!

Ta vara på din dag min vän!
Stor kram

Karin sa...

Vilken bra tutorial! =) TAck för att du delar med dig! =)
Himla snyggt blir det ju ..
kram! !

Anonym sa...

Jätte fina rosor du har gjort. Skall försöka mig på dom nån dag. tack för tipset.kram...tyrasmatte.

Mija ♥ sa...

Jisses så fint det blev - dett ska jag prova direkt:) Tack för inspirationen!

Mija

Tiggy sa...

Jättetjusiga! Din tutorial är helt klart att föredra. :)
/Tiggy

Susan sa...

Det där är en beskrivning på min nivå! Du är så duktig! Tack.

pysselninjangittan sa...

jättefint :-)
får jag testa nån dag.

Sofie sa...

Vilken härlig bukett du har gjort! Tack för tutorialen hoppas kunna prova någon gång. Ha en trevlig kväll! Kram Sofie

Erica sa...

Vilken helt underbar bukett du gjort. Den var riktigt häftig.
Nu har jag en beskrivning till blommorna så nu måste jag prova på detta.
Kram Erica

Carolines Vita vingar sa...

Det här måste jag verkligen prova.
Bra beskrivning!
Din bukett var också jättefin!
Kram Caroline