torsdag 2 april 2009

Ännu mer photoshoppat... I'm stucked with it!

Ååh, jag är helt j-vla fast nu! Har fått för mig att jag ska förbättra varenda foto jag har i databasen. Ja, jag är alltså helt galen. För i min data har jag nog bara sisådär... *räknar* "Om jag tar ca 10 kort/dag i genomsnitt..." *dånar* "Shit... det blir ju bara... ca 7..0..0..0.. Gaaaah! 7000bilder att photoshoppa!!?"
Okej, jag har alltså icke tid till att sitta här... Fast jag tror att jag får sänka mitt tempo lite grann, kanske inte ha så stora krav, eller? ;-)
Nä, skämt åsido så tycker jag det är skitkul. Jag bara älskar att redigera fotona, och jag blir så stolt då jag lär mig ngt nytt på PS. Det nyaste jag lärt mig är att mörklägga bakgrunden och ställa fokus på tex ansiktet. My god vad fint det blir!

Angående mina tråkigheter så är det fortfarande nattsvart. Som ni kanske märkt här i bloggen så innehar jag en relativt positiv sida. Och det är tur, för annars hade det inte vart mycket mer med mig.
Jag går sjukskriven, fast nu klyddar FK och jag vet fortfarande inte om jag får ngn sjukpenning. Jag har varit nollad i inkomst sen november månad. Vi lever alltså två vuxna och fem barn på en inkomst (som inte är speciellt hög den i heller..) och barnbidrag då. Impressing va? =)
Jag går på trettioelva olika möten hit och dit med läkare, beteendevetare, överviktsgrupp och självhjälpsgrupp. Jag väntar på en GBP-operation, jag ska in i ätstörningsteamet nu i slutet av april och då blir det fyra personer till att gå till. Känns som att det bara är lite (en aningens..) för mycket? Sjukskrivningen gäller för allvarlig depression, ångest och bulimi. Japp, så ser den hårda verkligheten ut för vår del.
Som sagt - det är nog en jäkla tur att jag kan ha en något satirisk, ironisk inställning till mina små besvär. =)
Jag har dock tur i så mycket annat. Jag är grymt imponerad över hur vi klarat oss ekonomiskt. Våra barn är så gulligt införstådda och ber aldrig om något extra, de har den sorts förståelse som barn kan ha för hur vår situation ser ut. De klandrar inte och det är väl, för det räcker med ens eget klandrande och dåliga samvete. Men det gör lite ont i hjärtat. Men vår tid kommer väl...
Huvudsaken är att barnen är friska och de får iallafall mat på bordet (och i magen) och tak över huvudet. De finns de som har det värre, det finns det alltid.

Hursom - idag bjuder jag min nyaste lärdom i Photoshop. =)

Douglas på cykeltur. Här har jag först gjort bilden svartvit, sen har jag tagit i lite gult och rött samt satt fokus på lillkillen och tonat ner resten runtomkring.

Jag och mannen fotas vid en grafittivägg. Här har jag först gjort svartvitt sen highlightat, fokus på oss och nertoning av allt annat.

Godnattpuss av Oliver. Svartvitt, lite gult och rött och sen nertonat.

Jennifer poserar för mamma =). Svartvitt, lite gult och sen nertonad bakgrund


Visst blir det fint?

Må väl!
Kram
/
Angelica





18 kommentarer:

Loreleii sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Loreleii sa...

Jättefint! Oh va jag önskar att jag hade fotoskrivare!

Vi föreslog det för kommunen som genast sparkade bakut för "då har ni inget behov av platsen och jag måste då erbjuda den till någon som har ett faktiskt behov!"... :-( Jag förstår det, men samtidigt borde de kunna förstå att de satt oss i en överjäklig situation och kanske vara lite flexibla! Men men.... bara att bita i det sura äpplet och skola in trots att vi inte vill :-(

Erica sa...

Tack för dina fina ord på min blogg, de värmde! :-)

Har själv kommit in i ett stim av photoshopping, har gått några kurser men aldrig orkat slutföra dem, nu går jag tillbaka och lär mig i efterhand.

Jobbigt att bråka med FK, jag VET vad du pratar om tyvärr, även om det inte var lika länge. Hoppas verkligen att allt ordnar upp sig för dig.

Stor kram till dig!
ERICA

Muffin sa...

Hu, det låter tungt alltihop. Skönt att du ändå verkar kunna hålla humöret uppe trots allt, kämpa på!
Godnattpuss-fotot är helt magiskt, toppenfint!
Tack för alla snälla ord inne hos mig, jag blir så glad varje gång.
*kram*

Karin sa...

Men va duktig du är på det här med photoshoppandet (hmm skumt ord) Blir ju jättebra, du har verkligen talang för detta!

Trist att det strular med FK..Finns det nån dom tycker dom gör ett bra jobb?! Tycker dom mest ställer till det för alla..
Men som du säger, er tid kommer, det är jag säker på!

Stor kram till dig! =)

Mrs X sa...

Du är verkligen jätteduktig på Photoshop, såna himla fina bilder!! Jag önskar jag hade tålamod att sitta och lära mig mer...

Blir så berörd när jag läser om dina bekymmer! Känner igen mig i så mycket. Är också sjukskriven för depression just nu och de nya reglerna är helt galna! Snart går mina första 180 dagar ut och då ska man titta på hela arbetsmarknaden... jag har ju redan ett jobb, det handlar bara om att få tillräckligt tid att läka innan jag går tillbaka. Känner panik, för jag har inte råd att bli arbetslös! 3 barn, hus, massor med lån osv... man mår ju inte bättre direkt! En stor kram till dig!

Tesa/Therese sa...

Jättefina bilder. Hoppas allt löser sig till det bästa. Kram

Anonym sa...

Usch! Ni har de verkligen tufft. Det är ju mer än vad någon skulle behöva ta... Tänker på er och skickar massa kramar!

Anna sa...

Du har ju blivit superduktig på PS, lite avundsjuk blir man allt ;O) Tack för länken, tänkte nu också bli lite bättre!

Tack för alla gulliga kommentarer du ger :D
KramKram Anna

PS. blommorna har min syster stickat!

Vera.m.fl sa...

KRAM på dig och din duktiga familj!! Ni är beundransvärda som kämpar i sån motvind! Har varit ensam med mina tre barn och skolat om mig med pendling 13 mil enkel väg så jag vet vad det innebär att säga till barnen "inte nu, vi har inte råd" Barnen är anpassningsbara och även om samvetet gnager så är det värre för oss vuxna, dom små telningarna fattar och accepterar mer än man tror. Men det kommer bättre tider (åtminstone vill man ju tro det!)

Du är enormt (!!!) duktig på PS, jag är grymt impad. Så där vill jag oxå kunna göra :)

Nu blev detta i princip en novell, men vad tusan- det bjussar vi på va?! *ler*

Ha det så bra!!

KRAM/ Vera

Erica sa...

vad duktig du är på photoshop. Önskar att jag hade tålamod att sitta där.

Blir tagen när jag läser dina ord. Hoppas verkligen det löser sig för er.

Kram Erica

Lotta sa...

Shit vad duktig du är på det där med photoshop. Godnattpussen och det sista kortet......WOW....helt underbart vackra:)

Blir lite ledsen i ögat när jag läser hur jobbigt ni har det nu.....Dom där j*kla idioterna som har kommit på FK regler......det fattas nåt i deras små hjärnor...Helt galet har det blivit!
Hoppas verkligen att det ordnar upp sig för er, ni är duktiga som klarar er på en lön och jag är helt säker på att det kommer att ordna upp sig tillslut.
Skickar en hel hög med Styrkekramar till dig och din familj.
Kram vännen!

Cyllan sa...

Härliga bilder du fixat till i PS
Skickar med en stor famn med styrke kramar så att du/ni orkar med allt det svåra som livet just nu bjuder er på
Ha det gott
Kram C

Mita sa...

STOR, STOR kram till dig och trevlig helg! Kram

Kamilla sa...

ÅÅÅ vännen, så hjärtslitande att läsa, men din härliga attityd är verkligen ett stark segel, för ca 10 år sedan var jag ungufär i samma sits som du, inte samma, för det kan man aldrig vara!
Men mitt goda humör och mitt enorma humor"stasch" gjorde att jag gick segrande ur striden!

Fotografierna är helt UNDERBARA och du rockar ff mina sockar *S* och näj, ingen hemlig humorsida har jag men väl en enorm skopa humor har jag och gillar verkligen att "apa mig" ibland!

Kramar i massor, tänker på dig!

Cina99 sa...

Hej!

Du har vunnit PIFfen i min blogg - grattis :)

Mejla mig din adress så jag vet vart jag ska skicka gottepåsen!

cina_99[at]yahoo.com

Frusvea sa...

Börjar med att ge dig en STOR kram!
Har själv varit sjukskriven i 7 år. Långa och svåra år där jag bara blev sämre och sämre. Till slut var det riktigt illa. Gick till en ny läkare och efter 50-11 läkare och en ziljon olika antidepp mediciner så fick jag äntligen min diagnos Bipolär 2 (manodepressiv) Började med ny hemsk medicin. Det var ett sådant lyft - det har verkligen förändrat mitt liv till det bättre. Sen har jag iofs min sociala fobi som ställer till mycket i mitt liv. Men det finns hopp även i det svartaste livet. Önskar att det blir en vändning för dig också. Tack och lov har man pysslet som lyser upp :)
Ta hand om dig !!!
*kram*

Glimmis sa...

Men gösses amalia... om jag kunde ta å läsa inläggen i tidsordning som de lagts in... *skäms*

Jag imponeras av din styrka och det är tur du har så mycket kärlek omkring dig.

Storkramen //e